Twee dagen in Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu Twee dagen in Lhasa - Reisverslag uit Lhasa, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu

Twee dagen in Lhasa

Door: Fen

30 April 2014 | China, Lhasa

Gisteren was onze eerste dag in Lhasa. Het restaurant dat vroeger boven Banak Shol zat, is verdwenen. Dus om 8.00 uur maar even ergens een yoghurtje gegeten met koekjes;). Om 9.00 uur kwam de gids ons halen en gingen we naar de Potala. Het winterpaleis van de Dalai Lama's.
Rechts beneden aan de voorkant gingen we naar binnen. Heel anders dan 9 jaar geleden, want toen liepen we helemaal achterom naar boven. Ook anders was de entree; twee keer de rugzakken door een röntgenapparaat.
De gids legde goed uit en zowel binnen als het fraaie zicht op de omringende bergen maakten het de moeite waard.
Geluncht en daarna naar het Sera klooster gereden. Het mooiste daar vond ik de bomen en oude beelden. Bij de debatten die de monniken voerden kreeg ik wel er een 'Volendam' idee omdat er zoveel toeristen met camera's omheen hingen. Toch wat foto's gemaakt al was het maar om al die mooie, levendige kleuren.
Terug bij het hotel hadden we alleen wifi buiten. Toen ik daar wat van zei bij de receptie gebaarde het meisje (men sprak daar geen Engels bij de receptie) dat ik dan maar de capuchon over m'n hoofd moest trekken:). Buiten, bibberend dus, een mailtje naar onze reisorganisator in Nederland gstuurd met vragen over het vervolg van de reis. Na cancelling van Kailash nog niet helemaal duidelijk. En dat het hotel wel tegenviel.
Vanmorgen kwam de gids ons om 10.00 uur halen om naar het zomerpaleis van de Dalai Lama's te gaan; Norbulinka. Maar eerst vertelde hij dat we naar een ander hotel gingen! Nou ja, de koffers weer in de auto geladen en eerst naar het zomerpaleis gegaan. Ach mensen, we waren daar zowat echt de enigen! De vorige keer kon je over de hoofden lopen van alle pelgrims. We gingen weer 2x door de scan en moesten concluderen dat de toegangsprijs te hoog was voor de meeste Tibetanen:(.
Daarna ingecheckt in het nieuwe hotel; Kyichu hotel. Gelegen zo'n 200 m. vanaf waar we eerst zaten, richting Potala. Maar wat een verschil! Vriendelijke ontvangst in goed Engels, fantastisch leuke binnentuin waar allemaal gasten in het zonnetje zaten, nou ja leuk gewoon.
Om 16.00 nog met de gids naar de Jokhang geweest. Alle kraampjes die daar voorheen voor gezellige drukte zorgden, zijn verbannen naar een soort heel groot warenhuis genaamd de Barkor. Een leeg voorplein dus. Na de inmiddels vertrouwde controle heeft de gids ons interessante uitleg gegeven over de tempel. Bijzonder is dat alle stromingen in het Tibetaanse Boeddhisme daar samenkomen. Daarna afscheid genomen van onze gids, want hij gaat verder niet met ons mee.... Hij zei geen permits te kunnen krijgen en de reisagent, die we later spraken, dacht dat gezondheidsredenen een rol speelden. Verder zei de agent dat misschien in september weer gereisd kan worden naar de Kailash?!
Als je niet tegen onverwachte wendingen of veranderingen kunt, heb je het hier zwaar! But so it goes.