Op weg naar de top van de wereld. - Reisverslag uit Shigatse, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu Op weg naar de top van de wereld. - Reisverslag uit Shigatse, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu

Op weg naar de top van de wereld.

Door: Rob en Fen

25 Mei 2014 | China, Shigatse

Na het ontbijt zijn we naar het Tashilunpo klooster gegaan. Omdat we tijd voldoende hadden konden we de grote en kleine tempels bezoeken. We zijn ongeveer 1.5 uur in het kloostercomplex geweest. Het is een mooi klooster, goed onderhouden en het heeft weinig te lijden gehad van de culturele revolutie. Dit in tegenstelling tot de meeste andere kloosters, die met de grond gelijk zijn gemaakt.
Hierna op weg gegaan naar Tingri. Omdat er snelheidscontroles waren moesten we twee keer ongeveer 40 minuten wachten. Dit omdat onze auto in een bepaalde categorie was ingedeeld. Een van deze pauzes hebben we gebruikt om een klein kloostertje te bezoeken. De aanwezige monnik gaf ons een uitgebreide rondleiding. Het leuke van een klein klooster is dat je echt 'achter de schermen' kunt kijken. Aan het einde van de rit konden wij mogelijk Mount Everest zien! Helaas was het bewolkt, zodat we geen volledig zicht op de berg hadden. Op de gok toch een en ander gefotografeerd. Bij onze overnachtingsplaats in old Tingri bleek het guesthouse vol te zijn, dus naar een alternatief guesthouse gegaan. Dit guesthouse bleek van 'vergaande glorie'. Goed dat we onze eigen slaapzakken bij ons hadden!.! Na het avondeten nog geprobeerd de mooie omgeving (met Mount Everest) te fotograferen.
Hierna in onze slaapzakken gekropen voor de nacht.

De volgende morgen vreg was het onbewolkt, dus opnieuw het schitterende uitzicht gefotografeerd. Hierna vertrokken we richting Zangmu. Dit is de grensplaats tussen China (Tibet) en Nepal. Het was een reis met mooie vergezichten op de besneeuwde bergen. Een waardig afscheid van Tibet.
Na de pas ging het berg afwaarts naar Zangmu. In het hotel de voorbereidingen getroffen voor de gensovergang de volgende dag. Met een gemeenschappelijk diner hebben we de gids en chauffeur bedankt voor hun diensten.

De monnik van het klooster dat we onderweg bezochten was er 1 van de 4...De anderen waren bij mensen thuis aan het bidden en reciteren zeg maar. De gids kende de monnik van eerdere bezoeken, en we werden uitgenodigd voor een kommetje gekookt water. Dat had ook yakboterthee mogen zijn, maar ;-( liever dit dus. Tijdens de rondleiding door de meditatieruimtes zag ik een schattig wit muisje boven de deurpost lopen. Ik wees de monnik er lachend op en hij lachte vrolijk knikkend terug. De 'holy mouse' hebben we hem maar genoemd.
Het guesthouse bleek een 1* hotel te zijn. Nou ja. Men hanteert duidelijk een andere rating dan bij ons... Het bleek op 4300 m. te liggen en onze ademhaling ging als volgt: 4x normaal inademen, en dan 3x bewust lang en diep. Daarom onrustig geslapen, en op die hoogte heb je voortdurend een droge mond en neus en word je dus regelmatig wakker omdat je voor je gevoel 'naar adem snakt'. Ondanks de pillen en dat we er toch al even waren! Nou ja, je stelt je er op in en gelukkig hoefden we geen zware inspanningen meer te verrichten.