Kathmandu dag 2 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu Kathmandu dag 2 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu

Kathmandu dag 2

Door: Rob

28 Mei 2014 | Nepal, Kathmandu

Vandaag rustig aan gedaan. Het weer was aanzienlijk beter dan gisteren. Zon en blauwe lucht! Met de taxi naar het klooster Kopan gegaan. Dit mooie eenvoudige klooster bezocht en in de stille en sfeervolle tuin rondgelopen. Ook nog de bookshop bezocht en e.e.a. aangeschaft. Na het bezoek aan het klooster zijn we gaan wandelen naar de Boudha. Dit is de bekende stupa met de ogen! Het blijft altijd een spannende gebeurtenis zo'n wandeling op onbekend terrein. Na enkele keren de richting te hebben gevraagd, zijn we toch goed uitgekomen! Na een lunch dichtbij de Boudha, het wereld erfgoed monument bezocht en de omgeving ervan. Ook nog een kijkje genomen bij een Thankaschool. Een rondleiding gekregen, wat interessant was.
Hierna weer met de taxi naar het hotel terug. In het hotel uitgerust. Het afscheidsdiner in de wijk Thamel genuttigd in het KC restaurant; goede tip van Henk!
Morgen nog een halve vrije dag en dan naar huis.....

Het Kopan klooster stond op m'n 'lijstje' om meerdere redenen. Vorig jaar heeft een logee uit Singapore (Jeremy) er drie maanden retraite gehouden en hij was enthousiast. Bovendien kun je, tegen vergoeding uiteraard, monniken een dienst laten houden zeg maar voor mensen die ziek of stervende zijn. Het leek me interessant om te zien waar dat dan gebeurd en door wie. Er heerstte een weldadige rust en dat aan de rand van een waanzinnig drukke stad! Goed onderhouden, rettige sfeer. De monnik in de bookshop vertelde in ons gesprekje dat Gelek Rinpochee vorig jaar het klooster nog bezocht heeft.
Na ons bezoek aan de tweede 'topic' met de taxi naar het hotel teruggegaan. Ik kan niet stoppen me te verbazen over het verkeer! Hier geldt het recht van de grootste bluffer en het was niet te geloven waar onze -jonge- taxichauffeur allemaal mee wegkwam. Dit keer zaten Rob en ik beiden braaf achterin om nog meer 'hartverzakkingen' te voorkomen...
Nu net lekker gedoucht. Deed me denken aan wat onze Tibetaanse gids vertelde; stadsmensen douchen gemiddeld 1x per maand. Mensen van het platteland zo'n beetje 1x per jaar, en wel in oktober voor een bepaalde feestdag. Tja, als je geen badkamer of water hebt is het gewoon niet anders. Gelukkig ruikt alles op hoogte minder. Hier in Kathmandu is het veel warmer en zie je mensen veel vaker met water in de weer.
Morgenochtend krijg ik een Ayurvedische massage. Lijkt me heerlijk om helemaal ontspannen aan de lange vliegreis te beginnen!