Een ander Tibet - Reisverslag uit Ranwu, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu Een ander Tibet - Reisverslag uit Ranwu, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu

Een ander Tibet

Door: Rob

08 Mei 2014 | China, Ranwu

Vandaag zijn wij verder getrokken in oost Tibet via de Sichuan-Tibet highway. Het doel van vandaag is Pomi/Bomi. De gids sprak over een rit van 240 kilometer. Wij dachten een rustige reisdag te hebben, maar de praktijk was toch anders. De weg was in het begin een normale tweebaansweg en het schoot aardig op. Toen ging de weg over in een enkelbaans modderweg met passeerplaatsen. Omdat het gisteravond en vannacht had geregend waren de kuilen vol water. Wegens werkzaamheden ten behoeve van verbetering van deze highway betekende dit dat de weg soms in slechte staat was. Verder is het oplossen van passeerproblemen soms een hele puzzel. Dit gaat met veel discussie gepaard en weinig actie. Gelukkig had de politie overwicht en bracht structuur aan. De karavaan kwam langzaam weer op gang. Dit leverde toch enkele spannende situaties op als vrachtwagens elkaar moesten passeren. Even leek het dat we vast kwamen te staan, omdat twee vrachtwagens elkaar niet konden passeren. Maar met vereende krachten werd ervoor gezorgd dat ze elkaar toch konden passeren. Al met al hebben we ongeveer 4 uur gedaan over het stuk van 30 kilometer!
De foto's plaatsen we later, want de Wifi verbindig is niet top.
Het landschap is drastisch veranderd! De bomen groeien bijna tot op de top van de bergen. Verder zagen we bamboe en andere planten voor de warme streken. Er schijnen ook panda's te leven, maar die lieten zich natuurlijk niet zien. Tot onze verbazing hoorden we ook massa's Cicaden (krekels) en waanden ons in een Middellandse zee land.
Ons verplichte onderkomen heeft een prijs/kwaliteits verhouding die ver te zoeken is......
Vandaag op weg naar Ranwu (Rawok) en ik hoop dat wij mogen logeren in het mooi gelegen guesthouse.

• 09 Mei 2014 - 11:30

Ine Albers:

Hallo Fenneke en Rob,

Leuk om jullie reis zo wat te kunnen volgen. En ja, dat is natuurlijk soms wel afzien. De omstandigheden zijn niet des Hollands! Maar dat levert leuke verhalen en belevenissen op. Het zal allemaal best imponerend zijn.Ik ben benieuwd naar jullie indrukken en foto's straks.En...ik wens jullie een goede logeerplek in het mooi gelegen guesthhouse.
    Goede reis verder,
    groet Ine

• 10 Mei 2014 - 09:43

Dirk:

Hallo Rob en Fenneke,
    en zeer regenachtige dag zorgt ervoor dat ik eindelijk eens langer achter de computer zit en jullie recente verslagen kan lezen. Leuk te lezen en veel herkenning voor soortgelijke belevenissen in andere landen zoals eten bestellen met handen en voeten. Zo te lezen loopt jullie reis alsmaar door en zijn er weinig dissonanten.
    Vraagje om voor mij eens wat foto's te maken van ramen en sponningen van tibetaanse huisjes van binnen uit, b.v. kamers waar jullie overnachten. Belichten op de sponning en het raam, wat er buiten is maakt niet uit, mag ook donker zijn. Kijk maar wat jullie lukt.
    Hier hebben we een goede lesweek achter de rug. Apartement van Rimpoche wordt nu ingericht en hij komt er vanaf maandag wonen voor een paar dagen. Leuk hem en zijn gevolg regelmatig in het centrum nu tegen te komen.
    Groeten en hele fijne reis verder,
    Dirk