'Rustdag' met onverwacht einde. - Reisverslag uit Xining, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu 'Rustdag' met onverwacht einde. - Reisverslag uit Xining, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu

'Rustdag' met onverwacht einde.

Door: Fen

22 April 2014 | China, Xining

Vanmorgen uitgeslapen tot half 9. Toen snel naar beneden, want je kunt tot 9.30 uur ontbijten. Je weet dat je andere gewoonten in een ver land moet respecteren, maar je schrikt toch weer. Veel groenten en vleesgerechten, die wij 's avonds eten. Geen koffie:(. De 'dumpling' was wel lekker; een soort pasteitje, gekookt, met groente en vlees erin.
Om 11 uur met de gids, Wang, afgesproken om naar het Kumbum klooster te lopen. Hij wilde toch graag met ons mee omdat we anders niet veilig zouden zijn. Hij mompelde iets over de etnische minderheden in de stad: Moslims, Boeddhisten, Taoïsten en Han-Chinezen. Men zou uitzijn op ons geld... Nou ja, zo angstig en wantrouwend zijn we niet, maar het is wel lastig dat je de mensen niet verstaat en zij jou niet. Vrijwel niemand spreekt Engels. Onze gids is 24 jaar en bijna afgestudeerd in rechten. Hij spreekt Mandarijn-Chinees en dat is de voertaal hier.
Dus op pad, de zon scheen, mooie dag. Temperatuursverschillen zijn groot. De dag begon met 2 graden boven 0 en eindigde met 18 graden. Rob heeft in elk geval een mooi rood hoofd (dat morgen bruin is, geen zorgen) dus morgen insmeren maar.
Het klooster is het op 2 na grootste Gelugpa-onderwijsinstituut in het land. En ook erg welvarend en commercieel dus. Te helaas. Wang was van slag want een monnik-suppost had hem een stomp gegeven omdat hij buiten de tempel een foto maakte. En had hem gezegd dat hij daar niet langer welkom was. Terwijl dat officieel wel is toegestaan! Nou ja, gelukkig is het niet overal zo.
Daarna door de straat van de koperslagers gelopen. Fan-tas-tisch! Zie foto's. Een oude man boodt me een hap van z'n brood aan, maar ik nam toch liever een foto van hem.
Avondeten met Wang genuttigd in een apart kamertje waar een grote stenen kom stond waar vis en groenten in werden gekookt. Een soort fondue. Fish-pan is erg populair in China. Je kunt het ook met yak, geit, schaap, slang of hond doen:(. We houden het maar bij riviervis. Hij had de kleinste uitgezocht; 1,2 kilo. De vis ging in mootjes maar wel compleet de pan in...
Daarna met de taxi tjuk tjuk (klein autootje op 3 wielen) terug naar het hotel.