Laatste etappe trekking en de reis naar Shigatse. - Reisverslag uit Shigatse, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu Laatste etappe trekking en de reis naar Shigatse. - Reisverslag uit Shigatse, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu

Laatste etappe trekking en de reis naar Shigatse.

Door: Rob en Fen

23 Mei 2014 | China, Shigatse

De avond voor onze laatste etappe naar Samye gaf de yakdriver zijn yaks extra voer. We dachten dat het een lange wandeling zou gaan worden. Het was nog 30 kilometer naar Samye. We wisten wel dat we niet het hele eind hoefden te lopen. Want bij het vrouwenklooster zouden we worden opgepikt door een auto die ons naar Samye zou brengen. De yaks en hun begeleider zouden dan aan de terugweg beginnen. Na het ochtendritueel, vertrokken we om 7:45 uur aan deze etappe, welke ons leidde door een mooi rivierdal. De natuur was prachtig, want we daalden af, dus meer begroeiing. Na een wandeling van 2,5 uur waren we plots bij het vrouwenklooster. Dit was sneller dan verwacht. Hier afscheid genomen van de yaks en hun begeleider. We moesten even wachten op de auto, maar toen deze er was was de verdere afdaling naar Samye een feit.
In het hotel aangekomen namen we afscheid van de kok die met de bus en z'n spullen naar Lhasa terugging. Daarna was het hoognodig tijd voor onze eigen 'opfrisbeurt'... Vervolgens een rondleiding door het kloostercomplex. Na het avondeten nog een rondje over het terrein gemaakt. Uiteindelijk met een voldaan gevoel gaan slapen.

De volgende dag zijn we begonnen aan het gedeelte van de reis richting Nepal. De rit ging naar Shigatse. Door wegwerkzaamheden moesten we omrijden. Dit betekende een tweetal uur extra. Na een mooie rit door het rivierdal bereikten we om een uur of half 7 de stad Shigatse. Dit is de tweede stad van Tibet. Ons hotel was een 4 * hotel en subliem! Zie foto's.
Morgen gaan we het klooster (Tashilunpo) bezoeken.

9 jaar geleden was men al druk bezig het Samye kloostercomplex (gebouwd in de vorm van een mandala). Nu is men nog steeds bezig en is het terrein hier en daar een stoffige bouwput. Toch is er al veel veranderd; het kloosterguesthouse waar Marianne en ik destijds sliepen is tegen de vlakte. Een nieuw gebouw staat net buiten de kloostermuren. De toren waar eens per jaar een levensgrote thanka (geschilderde afbeelding van de Boeddha) wordt opgehangen is klaar. Het nieuwe kloosterrestaurant heeft een enorme capaciteit, maar helaas des te minder bezoekers... We hebben daar slechts 2 Duitse dames gesproken. Volgens de gids komt dit omdat er veel minder permits voor het gebied afgegeven worden. Maar hopen voor de mensen daar dat dit tijdelijk is. We zien overigens best veel, soms hevig devote, Chinese toeristen. Jongeren vaak. Nou, dat ze er wat aan mogen hebben!

Wegens traag internet morgen meer foto's.

• 26 Mei 2014 - 11:49

Marijke En Ton:

Hoi Fenneke en Rob,

Wat ontzettend leuk, steeds die berichten van jullie. Het is ook zo lekker beeldend opgeschreven dat je het helemaal voor je kunt zien! Extra leuk dat er regelmatig foto's bij zitten.
    Mooi dat we een beetje vanuit Nederland met jullie mee worden meegenomen op jullie interessante reis. Jullie hadden het over (de wel of niet aanwezige) begroeiing tijdens jullie trektocht. Hier zijn de tuinen inmiddels weelderig groen: jullie huis is voor ons helemaal onzichtbaar geworden (maar door de mailtjes denken we wel vaak aan jullie :-). Geniet nog van het vervolg van jullie reis.

Veel groetjes,
    Marijke en Ton