De weergoden - Reisverslag uit Tangmai, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu De weergoden - Reisverslag uit Tangmai, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu

De weergoden

Door: Rob en Fen

10 Mei 2014 | China, Tangmai

Vandaag weer terug gekeerd in Pomi/Bomi.
Het weer laat ons (even) in de steek.
Op weg naar Rawok reden wij in de regen/natte sneeuw. In de middag werd het weer wat beter, maar de bergtoppen blijven gehuld in de wolken. Om 3 uur nog een wandeling gemaakt, maar op terugweg overviel ons de regen weer!
Het hotel (dus niet het mooie guesthouse op het meer) boodt weinig faciliteiten. Elektriciteit was beschikbaar tussen 20 en 24 uur. WiFi was er wel, alleen het verkrijgen van toegang naar Internet zat er niet in. Een te grote taalbarrière. Om de hele dag in de omgeving en hotelkamer te verblijven was geen leuk vooruitzicht. Vanmorgen werd het duidelijk dat er weinig tot geen verbetering in het weer zou komen. Dus hebben wij het besluit genomen om terug te gaan naar Pomi. Dit maakt de terugrit naar Ningtri gemakkelijker, want we mogen weer over modderweg. De condities zijn mogelijk verslechterd door de vele regen die gevallen is. Vandaag al enkele voorproefjes gehad. Aardverschuivingen en vele stenen op de weg. We gaan morgen al vroeg op pad (8 uur) en hopen op niet veel moeilijkheden.
Ondanks deze treurzang vandaag toch enkele leuke uitstapjes gemaakt. Als eerste hebben we de Midui Glacier bezocht. Na een hobbelige weg tot het dorp, zijn we gaan lopen tot de eindmorene van de gletsjer. Dit was een wandeling van +/- 30 minuten, waarna wij werden verrast door de mooie omgeving. De toppen hadden zich verborgen in de wolken, maar het gletsjerbekken was duidelijk te zien. Tijdens de terugweg kwamen de regendruppels ons weer begroeten. Na aankomst in Pomi hebben wij het Dodung klooster bezocht. Vanaf het kloosterterrein hadden wij uitzicht over het dal met Pomi. Er liepen nogal wat varkens en kippen rond, die allemaal aan het klooster 'geschonken' zijn. Zo hebben de gevers 'verdiensten' ontvangen voor het redden van de slacht van de dieren!
Laat in de middag nog boodschappen gedaan voor de 'overlevingstocht' naar Nyingtri.
Als we morgen in Nyingtri zijn, zullen we de foto's bij de blog's plaatsen!

Het is wel een aparte ervaring om gediscrimineerd en afgewezen te worden.
Gisterochtend gingen we met gids en chauffeur op een terrasje buiten (die mensen hier hebben het echt nooit koud!) zitten voor 'breakfast'. Naast ons zat een grote groep jonge Chinese toeristen, zo te zien studenten. Een meisje kwam naar ons toe en vroeg me in onberispelijk Engels hoe wij in vredesnaam hier terechtgekomen waren. Want Westerlingen kregen toch geen toestemming om hier te komen? We zagen inderdaad dat we de enigen waren. Ze zei dat we heel veel geluk hadden, want een vriend van hen die net buiten Shanghai woonde had geen toestemming gekregen... ze wenste ons een mooie reis en de groep vertrok.
Inmiddels had de gids te verstaan gekregen dat men ons hier geen ontbijt zou verstrekken. De boel buiten werd snel opgeruimd. Gelukkig konden we aan de overkant nog een soort langwerpige zoutige 'oliebol' snacken. De gids was boos maar ik zei dat hij dat niet hoefde te zijn, het maakte ons niet zoveel uit.
Ik zie wel een beetje op tegen die vreselijke weg morgen. Ben nou eenmaal niet zo'n held op 'hoogte'. Als je die smalle wegen ziet, een paar lullige paaltjes aan de rand van een ontzagwekkend steile diepte... Nou ja, tot nu toe hebben mijn 'beschermengelen' goed werk verricht!