Echte Yakboterthee - Reisverslag uit Nangxian, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu Echte Yakboterthee - Reisverslag uit Nangxian, China van Rob-en-Fennie - WaarBenJij.nu

Echte Yakboterthee

Door: Rob en Fen

12 Mei 2014 | China, Nangxian

Het weer was vanmorgen niet best. Het regende! We hadden een 'kort' ritje voor de boeg van ongeveer 240 kilometer naar Langxian. Door de weersgesteldheid zou het gewoon uitzitten van de rit zijn. Tot onze verbazing stopte de chauffeur ineens in een dorpje bij een huis. De gids zei dat we gingen 'relaxen'. Toen we binnen waren, bleken wij in de woonkamer van een Tibetaanse familie te zijn beland. Hier werden wij verrast met echte yakboterthee! Dit drinken is echt even wennen!! Toch hebben we enkele kopjes genuttigd. Ook werd er gedroogd yak vlees aangeboden. Ook dit was wennen, maar het smaakte Rob goed. Fen had er meer moeite mee. Ook mochten we foto's maken binnen.
Na dit bijzondere uitje zijn wij doorgereden naar Langxian. Langzamerhand knapte het weer op, zodoende konden we van het uitzicht genieten. We merken dat we weer richting de Tibetaanse hoogvlakte gingen. De begroeiing werd minder weelderig. Langxian ligt in een kloof van een rivier en is een overnachtings dorp onderweg. Geen bijzondere hoogtepunten.

Ben vannacht toch maar weer begonnen met innemen van een pil tegen hoogteziekte, want de hoofdpijn ging na 2 ibuprofen nog niet over :(
Daarna gelukkig opgeknapt, alleen een hoestje en wat benauwdheid blijft. Wat een gedoe zeg; 9 jaar geleden had ik nergens last van! Die benauwdheid wijt ik simpelweg aan de vloerbedekking in de Chinese hotels. Het is mooi dat ze overal dikke tapijten hebben liggen, maar het zou nog mooier zijn als die regelmatig gezogen zouden worden. Dat gebeurt dus, duidelijk zichtbaar, nooit. Alles gaat met een bezempje. De gids maar eens gevraagd of ze hier wel stofzuigers kennen. Dat bijkt dus wel het geval te zijn! Maar, zei de gids, het duurde te lang om ales te stofzuigen want die gangen zijn zo lang... Tja.
Het was leuk om eens in een gewone woning op bezoek te zijn. Het viel me onmiddellijk op hoe gezellig en schoon het binen was. Ik heb twee kopjes yakboterthee gedronken. Maar ik moet toch zeggen dat gekookt en gedroogd yakvlees niet tot mijn favoriete snacks behoort ;) Ik heb trouwens wel een heel klein ministukje geprobeerd hoor.

• 13 Mei 2014 - 10:07

Ridi Ooms:

Wat een ervaringen en avonturen; ja, reizen is wat anders als vakantie!!
    Toppen en dalen, letterlijk en figuurlijk.
    Mooi om zo een beetje mee te kunnen reizen dankzij jullie verslagen en prachtige foto's.
    Ongelooflijk dat alles op deze ene wereld gebeurt!
    De Dalai Lama hier op bezoek, jullie daar!
    Goede en veilige reis verder.
    Hollandse hartegroet, Ridi